Bass Cultures: How Low Can You Go!
03/11/2023 , Falkenbergs teater, Smedjan
Välkommen till ‘Bass Cultures, How Low Can You Go!’.
Att konstruera soundsystem har varit ett viktigt inslag i utvecklingen av baskultur och för utvecklingen av vitt skilda musikgenrer, från Reggae, Dub och Roots till Hip-Hop, Techno, Jungle till många fler. I programmet medverkar musiker, DJ:s och kreativa arrangörer som på sina egna sätt bidragit till och haft bärande roller i baskulturens framväxt, genom att organisera och bygga soundsystem, arrangera undergroundmusik och klubbar, i och bortom Sverige.
Under två dagar fokuserar eventet, via filmvisningar, workshops, samtal och DJ-spelningar, på bas- och soundsystemkultur, dess kreativitet, historia och samtida relevans.
Program, dag 1
Efter en kort introduktion visas den inflytelserika reggaefilmen Babylon. Regisserad av Franco Rosso och med ett soundtrack skapat av den legendariske producenten Dennis Bovell följer filmen medlemmar i soundsystemet Ital Lion när de förbereder en dans- och ljudfest. Ital Lion är den ljudande pulsen i en film som inte bara följer i en soundsystemkulturs spår utan samtidigt utgör ett vitalt porträtt av unga svarta mäns livsvillkor och deras motstånd mot rasism och främlingsfientlighet i 1970-talet Storbritannien.
Inte många förknippar soundsystem med design, hantverk och arkitektur Men soundsystem handlar i grunden om att designa utrustning, att förfina sina färdigheter och att forma rum för att lyssna och dansa. Det är en DIY-kultur där kunskap frammejslad via försök och misslyckanden delas mellan varandra. Sedan 2005 har Deng Deng HiFi spridit soundsystemkultur i södra Sverige. I en praktisk och ljudande workshop introducerar de sin rigg, visar hur den sätts upp och är sammansatt och demonstrerar hur de krämar ur så mycket bas som möjligt ur den.
Lika mycket som den bärs av en DIY-anda så är bas- och soundsystemskulturen mobil. Utrustningen kan enkelt plockas ihop, förvaras, transporteras och sättas upp på nya platser. Parallellt med soundsystemens förändring, musikaliskt och tekniskt, har andra baskulturer uppstått i dess kölvatten. Från EPA-traktorer till raggare, Lowriders och unika garageprojekt så har bilentusiaster modifierat och byggt imponerande ljudanläggningar som utmanar gränsen för lågfrekvent bas. Utanför stadskärnor har de här rörliga ljudsystemen blivit viktiga offentliga platser för att lyssna, träffas och visa upp – både under färd och stillastående, ofta på parkeringsplatser. På parkeringsplatsen utanför Smedjan delar några inbjudna EPA-entusiaster från Falkenberg med sig av sina bilar och spelar från imponerande bilburna ljudsystem.
Bilar är rörliga ljudsystem: de möjliggör att spela ljud och de producerar miljöljud när de kör. Samtidig är bilar inte enbart ett transportmedel utan ett sätt att läsa och förstå rum, landskap och platser. Berry Gordon, grundare av Motown Records i Detroit, beskrev vid något tillfälle hur deras skivor var ljudmixade för att låta bra på en bilradio och hur musiken var inspirerad av Detroits bilindustrier. Bilindustrins nedgång (eller strukturomvandling) var också bakgrunden till Detroit-technons födelse och ljudbild. Artisten Burial skapade, influerad av techno, något som han beskriver som ’Car-Test’ för att loopa bas och elektroniska ljud och koppla tillbaka dem till stadsmiljöer. Som en förläning på den tanken har konstnären och baskulturentusiasten Eric Magassa bjudits in för att spela upp en ljudessä som inspirerats av en biltur i Falkenberg och dess omgivningar.
Soundsystem är konstruerade och uppsatta för att spela bastung musik där publiken inte bara hör utan känner musiken när den lågfrekventa basen rör sig genom kroppen. Men ett soundsystem består också av en grupp människor som inte bara bygger anläggningar utan också finslipat sina färdigheter i att spela skivor och MC:a. Efter att Deng Deng HiFi installerat sitt soundsystem på Smedjan väljer de noggrant ut låtar, från 1960-tals ska-musik till dagsfärsk dub och dubstep. Deras basdrivna urval är ‘medveten musik med tydligt budskap. Ingen slapphet eller glorifiering av våld eller kvinnoförnedring. Bara sköna vibes.’
Program, dag 2
Baskultur har en lång historia av att hitta, skapa och forma platser, inte minst i användandet av övergivna industrilokaler för techno- och ravefester.
Från 1950-talet var färgade människor i Storbritannien exkluderade från barer och klubbar där de kunde lyssna på och dansa till musik. Som ett svar etablerades ”blues party”, en tradition från Västindien där färgade träffades, åt och dansade tillsammans. För att arrangera ett ”blues party” tömdes ett bostadshus på alla möbler och ersattes av ett soundsystem och karibisk mat som gäster fick betala en mindre entréavgift för att ta del av. Regisserad av konstnären och filmskaparen Steve McQueen utspelar sig Lovers Rock i västra London på 1980-talet. Filmen fångar både visuellt och ljudmässigt vikten av rumslig gemenskap under ett pågående ”blues party”.
Från Reggae till Jungle, Dubstep och Grime har MC:n (ibland kallad Deejay) varit central för framförandet av basmusik live. MC-ing är en konstform som går långt bortom att bara presentera skivor. MC:n är bryggan mellan ett soundsystem och publiken som via improvisation översätter och förmedlar känslor och värden. Deng Deng HiFi introducerar MC-ing och demonstrerar olika stilar och sätt att sprida budskap via den här muntliga traditionen. Deltagare får också möjlighet att själva testa sin röst och hur de själva vill kommunicera som MC för att sprida sin vibe i rummet.
Baskultur i alla dess former har traditionellt varit mansdominerade och trots att kvinnor varit drivande för bildandet och supporten av soundsystem har deras roll ofta nedvärderats eller suddats ut. De senaste åren har antalet kvinnliga DJ:s, producenter och soundsystemarrangörer snabbt ökat i antal, mycket på grund av hårt arbete från kvinnor som banat väg – DJ:s, forskare och klubbarrangörer. Mycket arbete återstår att göra men vi rör oss i rätt riktning. DJ:n och klubbarrangören Paula Maxa har tidigare ordnat DJ-workshops enbart för tjejer, för att avmystifiera konstformen och öppna upp baskultur för alla. På Smedjan gör hon det igen.
På många sätt har baskultur alltid varit kreativa gemenskaper. Oavsett om det gällt mode, konstruktion av utrustning och instrument, grafisk formgivning eller musiken själv. Avgörande har också varit den kreativa organiseringen av platser och rum för att spela, dansa och lyssna på musik. Från reggae till rave har Sverige en rik och egen historia av den sortens platser och sammanhang skapade av och för baskultur av människor från skiftande bakgrund. I ett samtal som också inkluderar musik, bild och videoklipp är ett antal DJ:s som varit aktiva på den svenska basscenen inbjudna för att spela, prata om och reflektera över betydelsen av undergroundmusik i Sverige, historiskt och idag. Medverkar gör DJ:n och författaren Anna Gavanas, DJ:n och arrangören Papa Dee, DJ Struck and DJ Paula Maxa.
Musikaliskt är baskultur varierande och skiftande, en bredd som är värd att lyfta, stötta och hylla. De olika riktningarna är nyanserade och knutna till specifika sammanhang, där subgenrer uppstår baserat på bland annat geografi och nationalitet. Den avslutande programpunkten dyker ned i den här mångfalden med en serie DJ-spelningar från några av de gäster som medverkat under helgen. Spelar gör: Gavanas, Aimbreak, Papa Dee, Eric Magassa, Struck, Paula Maxa med fler.