”Where do we go from here?” On the haunting whispers of Afro-surrealism
19/10/2024 13:00 - 18:00, Mjellby konstmuseum, Halmstad
Varmt välkommen till en halvdag om afrosurrealism curaterad av Tawanda Appiah. Programmet har titeln ”Where do we go from here?” On the haunting whispers of Afro-surrealism och ackompanjerar utställningen Drömmar och syner vid havet med Ingela Ihrman och Muhammad Ali.
Medverkar under eftermiddagen gör Tawanda Appiah, Cecilia Germain, Naima Nefertari och Mmabatho Thobejane.
Genom att använda afrosurrealismen som en plats för det mytiska, kusliga och nedärvda, försöker programmet omfatta rörelsens omstörtande och olydiga egenskaper. I all dess rikedom. Inte minst gällande dess förmåga att genom symbolik, andlighet och radikal fantasi utmana de förtryck som utövats mot det svarta livet. I afrosurrealismen möter dissonans skönhet och dåtid nutid på sätt som är både oroande och transformerande.
Eftermiddagen inleds med att Tawanda Appiah och Mmabatho Thobejane läser ur Afrosurreal Manifesto: Black Is the New black – ett manifest från 2000-talet skrivet av D. Scot Miller. Därefter avtäcker Cecilia Germain en platsspecifik botaniska installation, där hon intrikat vävt samman ett urval av växter från afrikansk och europeisk flora. Som deltagare bjuds du in till en ceremoni där du får dricka ett specialblandat te, en subtil gest som symboliserar upplevelsen av att gemensamt inta konsten och det den rymmer.
Efter detta visas av Ousmane Sembènes (1923–2007) film Black Girl (1966), ett monokromatiskt mästerverk som fortfarande spökar som en meditation över förskjutning och alienering, samtidigt som den erbjuder en omvänd blick på koloniala berättelser. Visningen följs av ett samtal där paneldeltagarna reflekterar över afrosurrealismen och utforskar den i relation till sina egna konstnärliga praktiker.
Dagen kulminerar i ett framträdande av Naima Nefertari där hon experimenterar med kollage och abstrahering av ljud, både som kompositionsmetod och som liveakt. Inspirerad av naturen, historien och det vardagliga skapar Nefertari fragmenterade och skiktade ljudlandskap, texturer och inspelningar som mediterar över konceptet ”organisk musik” – ett begrepp som, oberoende av varandra, formulerats av två av hennes stora influenser: kompositören Julius Eastman (1940-90) och Naimas egen farfar jazzmusikern Don Cherry (1936-95).
Bussbokning
En kostnadsfri buss avgår från Halmstad station till Mjellby konstmuseum kl 12.15 och kör tillbaka till stationen kl 18.00. Begränsat antal platser. Boka genom att skicka ett e-post till lars.friden@regionhalland.se
Bussen avgår i anslutning till Öresundståg från Göteborg med ankomsttid i Halmstad 12.03 och det Öresundståg från Malmö som anländer till Halmstad 11.46.
——————-
I samband med att Drömmar och syner vid havet visas på Mjellby konstmuseum och utspridda platser i Halmstad, har Art Inside Out bjudit in konstnärer och curatorer till en programserie som utforskar surrealismens arv och bärande idéer. I samtal, performance och deltagardrivna verk intar de Mjellby konstmuseum på sätt som tillåter krockar, nya perspektiv, relationer och möten att uppstå.
Foto: Ousmane Sembène, stillbild från filmen Black Girl, 1966
Medverkande
Tawanda Appiah är en zimbabwisk curator, författare och forskare baserad i Malmö, Sverige. Hans forskningsbaserade praktik återbesöker ofta historia för att begripliggöra samtiden.
Han är intendent på Skånes konstförening, vid sidan av sin självständiga praktik, och har tidigare varit Curator of Education & Public Programming på National Gallery of Zimbabwe. Appiah har curaterat flera utställningar, publika program och insatser inklusive FLIGHT (Malmö Konsthall, 2023) som innehöll verk av Kudzanai Chiurai, Frida Orupabo och Eric Magassa.
Han ingick i 2024 års jury för Liljevalchs konsthall vårsalong. Appiah sitter i olika styrelser inklusive Paletten Art Journal.
Foto: Ikram Abdulkadir
Cecilia Germain är en svensk-kanadensisk konstnär boende i Uppsala sedan 2018. Efter studier vid Institutionen för Konst vid Konstfack i Stockholm, 2000-2006, har Germain arbetat med teman som handlar om koloniala strukturer, historieberättande, minnesarbete, sorg, vägar till läkning och avkolonialisering, Svart folkhälsa och social rättvisa.
Målning, fotografi, text och performance är ett återkommande medium för hennes uttryck, men hon arbetar också med botaniskt material och med botanik som ett växande arkiv, en väg in i berättelser, hälsa, kunskap, historia och som hopp om framtiden. Att arbeta med växter blir konstnärens Afrofuturistiska praktik, något hon gärna vill dela med er.
Naima Nefertari är en tvärdisciplinär konstnär, musiker och kompositör baserad i London och Sverige. Hennes praktik väver samman ljud och visuella former och leds av intressen för repetition, improvisation och relationer mellan språk, bild, symbol och ljud.
Naimas huvudinstrument är piano, samt slagverk, vibrafon och orgel. Kärnan i hennes musikaliska process är improvisation, kombinerat med minimalism och ett organiskt förhållningssätt till att spela – inspirerat av begreppen ”organisk musik” som, oberoende av varandra, formulerats av två av hennes stora influenser: kompositören Julius Eastman (1940- 90), och hennes farfar, jazzmusiker Don Cherry (1936-95).
Naima är arkivarie och koordinator för Estate of Moki Cherry and Cherry Archives. Hon är också en del av duon Exotic Sin tillsammans med den japanska multiinstrumentalisten Kenichi Iwasa och har varje månad en show på NTS Radio.
Foto: Anders Sune Berg
Mmabatho Thobejane (hon/de) är en sydafrikansk kulturarbetare och sangoma baserad i Stockholm. För tillfället tillbringar hon merparten av sin tid som producent på MDT – Moderna Dansteatern. Hon verkar som en förbindelse till förfäder, i form av pono ya moya, en afrikansk traditionell hälsopraktik, som ger andlig vägledning till de som söker deras guidning. Genom altarsessioner, använder Mmabatho altaret som en samlingsplats där deltagare bjuds in och leds vidare mot djupare relationer med sig själva, varandra och jorden.
Som curator som är en sangoma skapar Mmabatho utrymmen som förbinder oss med uråldrig visdom och vägledning, vilken mullrar tyst men kontinuerligt i väntan på att bli uppmärksammad och lyssnad på.
Foto: MyNa Do