Tre frågor till Eva Lindgren på Slöingeskolan

Under designfestivalen i Slöinge passade vi på att ställa ett par frågor till Eva Lindgren, lärare på Slöingeskolan. Samir Alj Fält och Emma Andersson har träffat eleverna på skolan under tre veckor och arbetat tillsammans med dem som sina kollegor i residenset Skapa drömmar – forma platser.

Samir Alj Fält och Emma Andersson har träffat eleverna på Slöingeskolan under tre intensiva veckor. De har arbetat tillsammans med att bygga upp en fantastisk Slöingefestival.

1. Hur har du upplevt dessa veckor och vad tycker du ha varit mest givande?
– Både elever och personal har varit mycket positiva till projektet. Barnen har fått jobba kreativt och använt sin fantasi utifrån en dröm. Det känns fantastiskt att få ett sånt smörgåsbord med material och inspiration. Det är vi inte vana vid i skolans värld på grund av budgeten.

De tillfällen jag har deltagit har eleverna knappt velat gå ut på rast för de har varit så inne i sitt skapande. Ibland har de fått tänka både en och två gånger för att få sina konstruktioner att hänga ihop och fungera.

Det var roligt att alla elever och personal fick varsin fin t-shirt med residensets logotyp. Dessa har använts flitigt under projektet och gett en slags samhörighet.

Alla har sett fram emot festivalen då vi äntligen fått se allt som de andra eleverna gjort. Eleverna såg fram emot att få visa upp det de hade gjort för alla inbjudna.

2. Samirs och Emmas arbete ska sammanfattas i en metodikmanual som kommer att kunna användas av pedagoger i hela Halland. Vad har ni på Slöingeskolan fått ut av att arbeta utifrån Samirs metoder?
– Samir är duktig på att fängsla barnen. Han startade hela projektet med att berätta om en dröm som han hade haft. Tyvärr kunde han inte minnas drömmens slut. Barnen skulle hjälpa honom att komma ihåg vilka djur han hade sett på ett zoo. Sedan fick de rita och beskriva sitt fantasidjur. Därefter byggde de en liten prototyp av olika material såsom sugrör, tejp, tyg mm.

Dagen avslutades med att Samir berättade om sin dröm igen. Eleverna dramatiserade då allt han såg i sin dröm. Detta var en bra sammanfattning av vad dagen hade handlat om. De fick även berätta för hela gruppen vad de hade gjort för djur, vilken art, vad den åt och om speciella kännetecken, till exempel om den var farlig.

Gången därefter så arbetade man i grupper. Nu skulle de bygga djuren mycket större. Barnen jobbade med liv och lust. De var väldigt kreativa. Kul att det fanns så mycket material och verktyg att välja på. Det var inspirerande att se dem i aktion.

Vi samlades varje morgon då Samir ville berätta om vad som skulle hända under dagen. Han bad alla samla ihop sig och blunda och gå in i sin egen skapande bubbla. Alla skulle bli designers. Detta fungerade bra.

Inför varje gång gick även Samir igenom vilka material som fanns att arbeta med. Han förklarade noga hur de olika verktygen fungerade och till vilka material de skulle användas.

I övriga klasser har det byggts olika saker. Ju äldre eleverna blivit desto mer konstruktion och teknik har lagts på. Till exempel har sexorna på skolan byggt en helt otrolig glassmaskin. De allra yngsta eleverna har gjort skyltar och dekorationer till festivalen. En klass tillverkade en 8-kampbana, en annan gjorde musikinstrument och en musikmaskin.

Avslutningen blev en festival där alla elever, föräldrar och övriga var inblandade. En väldigt lyckad dag där man överallt hörde av de inbjudna att de var överraskade över att det blivit ett sånt fantastiskt resultat.

All personal på Slöingeskolan är väldigt glada över att vi fått möjlighet att delta i detta givande residens!

3. Vem är Eva Lindgren?
– Jag är en lågstadielärare på 58 år som har jobbat i skolans värld i cirka 30 år, de flesta åren på Slöingeskolan. Just nu är jag klasslärare i en åk 2. Jag tycker att designtemat har varit fantastiskt. Jag tycker att allt skapande är roligt och älskar att se när mina elever visar sån arbetsglädje som de gjort under denna tiden.