Intervju med filmaren Jonas Börjesson

Art Inside Out bjuder i olika residens in konstnärer att verka under en period i Halland, men vi vill också verka för de halländska konst- och kulturskaparna. Till lyrikresidenset i Hylte har vi knutit filmaren Jonas Börjesson som fått uppdraget att arbeta med poetisk film. Han förhåller sig liksom poeterna till tematiken; Plats. Poesi, Periferi.

Fem frågor och svar med Jonas Börjesson

1. Du har som filmare fått uppdraget att arbeta med poetisk film i relation till lyrikresidenset i Hylte. Hur har du tagit dig an uppdraget?

– Först och främst är jag otroligt glad och ärad över att ha fått förtroendet av Art Inside Out. Jag har hittills bara filmat en dag under residenset, men jag har valt att gå in med nyfikna, öppna ögon utan att göra för mycket research om poeterna eller platserna. Jag vill andas in Hylte och arbeta i lugn och ro, och låta mina intryck och visioner resultera i en film som känns jag. Jag har fått ett stort förtroende och en stor frihet, och den ska jag ta vara på.

2. Halland består till stor del av kust och kuststäder, Hylte kommun är däremot inland och landsbygd; vilken är din relation till det vi skulle kunna kalla för periferi?

– Precis, jag har växt upp i Haverdal med några hundra meter till strand och hamn, så jag är definitivt en kustmänniska. Den enda relationen jag har till Hylte är att jag minns hur märkligt det luktade när man körde förbi bruket när jag var liten. Jag har nog alltid tänkt att jag behöver kusten och havet för att andas, att landsbygden blir för kvav, men jag blir gärna motbevisad. Jag gillar att hitta nya platser i Sverige, jag upptäckte för något år sedan Kiruna och Abisko, vilket var en fantastisk upplevelse.

3. Hylte kommun är en klassisk bruksortsmiljö och poeterna kommer att besöka Hyltebruk och Rydöbruk under residenset. Är bruken intressanta platser också för dig som filmare?

– Absolut! Jag tror bruken kan bidra med både historia, känslor och estetik. Det blir på något sätt att det hårda industriella möter den sköna, gröna landsbygden.

4. Du har arbetat en hel del med arkivmaterial i ditt filmskapande, kommer du att leta i filmarkiv efter material från Hylte?

– Jag ska ge det ett försök! Arkivmaterial ligger mig varmt om hjärtat då det ligger en lång historia bakom varje klipp, och det kan bli väldigt känslofyllt. Det kan dock ta rätt lång tid att hitta rätt klipp, man får lägga ner många timmar på research. Men nu har jag precis fått kontakt med Lennart på Bruksmuseet i Rydöbruk som sitter på ett gigantiskt fotoarkiv från hela Hylte kommun, så jag håller tummarna!

5. Vem är Jonas Börjesson?

– Jag är 28 år gammal, bor i Halmstad och jobbar som frilans inom film, konst och musik. Jag har väl egentligen alltid haft ett intresse för färg, form och ljud, och hittat vägar i livet där jag kan jobba med det. Jag har utbildat mig på ett ganska klassiskt sätt för en filmskapare, men jag ser mig inte som en traditionell filmare. Utbildning har absolut hjälpt mig på ett tekniskt plan, men när det gäller skapandeprocessen och experimentlustan så tror jag bara det är något som har funnits i min hjärna i alla år. Jag har alltid velat slå underifrån och vara lite rebellisk i mitt skapande. Det finns ingen mall som man tvunget måste följa, varken i sitt skapande eller i livet.

När jag inte filmar eller gör videokonst arbetar jag på ett rent tekniskt plan på stora filmproduktioner. De senaste åren har jag bland annat arbetat med SVT-serierna ”Bron” och ”Midnattssol”, och med långfilmer som ”Snabba Cash”, Jan Troells ”Dom över död man” och den kommande storfilmen ”Borg vs. McEnroe” som spelades in i Prag. Jag har även ett skivbolag som heter VÅRØ.