Pressmeddelande: Kan kultur bygga en stad? Nya stadsdelen Västerport i Varberg

Under tre intensiva veckor i maj kommer sex konstnärer, med olika konstnärlig bakgrund, att arbeta tillsammans med att skapa gestaltningar och mötesplatser genom kreativa uttryck och metoder, i Varbergs nya stadsdel Västerport. Det kreativa skapandet kommer att äga rum på olika platser i Varberg med Hamnmagasinet som utgångspunkt och bas. Finalen äger rum lördagen 28 maj med publika presentationer, knytkalas och musik. Pressvisning 10 maj.

Inför kulturresidenset Kulturens roll i stadsutveckligen gjordes en internationell utlysning och därefter valdes sex konstnärer ut; Karin Auran Frankenstein – konsthantverkare/konstnär, Sebastian Dahlqvist – relationell konst, Karina Sarkissova – koreograf, Matilda Ruta – bildberättare, Åsa Stjerna – ljudkonstnär och Gustav Hellberg – installationskonstnär. Gustav Hellberg och Åsa Stjerna är bosatta i Berlin, övriga deltagare kommer från olika delar av Sverige.

Processledaren Marie Kraft kommer att vara med och stötta den kreativa processen. Marie Kraft har en bakgrund inom arkitektur och scenkonst, erfarenheter från internationella kulturutbyten och nätverk, samt är doktorand i urbana studier vid Ecole des hautes études en sciences sociales i Paris.

Ska ge kreativa idéer för stadsutvecklingen

I Varberg ska en helt ny stadsdel, Västerport, växa fram i det nuvarande hamnområdet. Förhoppningen är att residensprogrammet ska generera dialoger, idéer och synliggöra utmaningar och möjliga lösningar för Varbergs stadsutveckling och den nya stadsdelen. Fokus ligger på den skapande processen.

– Målet är att kulturresidenset ska inspirera och ge kreativa avtryck i en stadsdelsutveckling med en hållbar och tillgänglig livsmiljö som ger trygghet och balans mellan boende, arbete, service, fritid och kultur för alla åldrar, säger Ingemar Arnesson, kulturchef i Varberg kommun.

Flera möjligheter att möta konstnärerna och delta i processen

Under residensperioden 9 – 29 maj kommer flera ateljévisningar, samtal och hearings äga rum för olika grupper i samhället; konstnärer i Halland, politiker och tjänstemän i Halland, samt barn och unga i Varbergs kommun. Det kommer också att finnas ett infocentrum utanför Hamnmagasinet, där man kan få mer information om residenset och om Art Inside Out.

Residenset avslutas lördag 28 maj med en konstfinal på Hamnmagasinet med omnejd där presentationer av residenset och konstnärerna kommer att ske, det blir underhållning, knytkalas och mycket mer.

Vad är ett residens?

Residens eller s.k. residensprogram (Artist-in-Residence, eng.) avser möjligheten för konstnärer inom olika konstdiscipliner att under en bestämd tid verka inom sitt kulturområde med arvodering, ateljé, bostad och material.

Residenset Kulturens roll i stadsutvecklingen är det första att genomföras av Art Inside Out, Hallands nya institution för konstnärlig residensverksamhet, som startade 1 januari 2016 i samverkan mellan de sex kommunerna i regionen och Region Halland.

– Det här är en unik möjlighet för kulturaktörer att få komma till Varberg och delta i en pågående process i stadsutveckling av nya Västerport. De kan testa sina kompetenser och få inspiration av kollegor från andra kulturområden samt en större publik för presentationen, säger Peppe Bergström Hesselbom, chef för Art Inside Out i Halland sedan 1 februari 2016. Konstnärliga discipliner behöver stötas och blötas, upptäckas och beskådas för att utvecklas och briljera!

PRESSVISNING

Välkommen på pressvisning och frukost med alla konstnärer, processledare, Peppe Bergström Hesselbom och Ingemar Arnesson. Fotograf finns tillgänglig för bilder.
Kaffe/te, smörgås och smoothie serveras.

Dag: tisdag 10 maj
Tid: kl 10.00
Plats: Hamnmagasinet i Varberg
O.S.A. senast måndag 9 maj till Peppe Bergström Hesselbom.

Ackreditering för press:

Resa/parkeringstillstånd/logi: Rekvireras från Peppe Bergström Hesselbom.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Peppe Bergström Hesselbom, avdelningschef Art Inside Out
Mejl: peppe.bergstrom-hesselbom@regionhalland.se, Tfn: 072-986 72 30